Lipoedeem

Lipoedeem betekent letterlijk vet- en vochtophoping en is een pijnlijke chronische ziekte. Bij lipoedeem is er een verstoring is de aanmaak van vetweefsel. Daarnaast is de afvoer van lymfevocht niet optimaal. Het gevolg hiervan is een vet- en vochtophoping in de huid. Lipoedeem komt meestal symmetrisch voor en is met name op de knieën, bovenbenen en heupen gelokaliseerd, maar kan ook voorkomen op de onderbenen en armen. Kenmerkend is dat handen en voeten nooit aangedaan zijn. Onbehandeld lipoedeem kan leiden tot lymfoedeem, in dat geval zijn handen en voeten soms ook aangedaan.

De precieze oorzaak van lipoedeem is nog onbekend. Wel is bekend dat lipoedeem niet wordt veroorzaakt door te veel eten hoewel overgewicht wel een risicofactor is. Lipoedeem wordt vrijwel uitsluitend bij vrouwen gezien en erfelijke factoren spelen een belangrijke rol. Ook hormonale invloeden zijn van belang. Zo begint of verergert lipoedeem vaak in de puberteit of na een zwangerschap.

Het is belangrijk dat lipoedeem in een vroeg stadium wordt ontdekt. Dat biedt de beste behandelingsmogelijkheden zodat verergeringen of complicaties kunnen worden tegen gegaan.

Symptomen van lipoedeem zijn:

• Een zwaar, pijnlijk, moe gevoel in de gezwollen benen en of armen
  • Cellulitis
  • Snel blauwe plekken
  • Problemen bij het lopen door de tegen elkaar aan schurende huid
  • Kledingmaat van het onder- en bovenlichaam schelen meerdere maten
  • Afvallen helpt niet

De behandelingsmogelijkheden en vooral het resultaat van de behandeling zijn afhankelijk van het stadium van het lipoedeem. De behandeling zal bestaan uit manuele lymfedrainage (oppervlakkige massagetechniek) en eventueel oedeemgrepen. Hierdoor zal het vocht beter worden afgevoerd. Hierop volgt ambulante compressie therapie waardoor de pijn verminderd kan worden. Bij een stabiele situatie zullen therapeutische elastische kousen worden aangemeten om het behaalde resultaat te behouden. Ook krijgt u bewegings- en ademhalingsoefeningen. Deze worden wanneer nodig in samenwerking met een fysiotherapeut opgesteld.

Beweging stimuleert de werking van de lymfevaten, overbelasting heeft een negatieve invloed. Sporten als wandelen, zwemmen en gymnastiek (onder begeleiding) zijn zeer geschikt. Sporten met veel plotselinge bewegingen zoals tennis of squash kunnen tot overbelasting leiden en kunnen beter vermeden worden.

Bij eventueel overgewicht is het raadzaam om een diëtist te raadplegen. Hoewel afvallen niet zorgt voor een afname van de vocht- en vet ophoping op de aangedane plek heeft het wel een gunstige invloed.

Voor meer persoonlijk advies en behandeling kunt u contact met ons opnemen.