Littekentherapie

Littekens kunnen ontstaan wanneer de wondgenezing wordt verstoord. Zo’n verstoring kan verschillende oorzaken hebben, zoals een infectie, een slechte algehele conditie of een slechte doorbloeding van het wondgebied. Bovendien genezen wonden op sommige plaatsen van het lichaam moeilijk.

We onderscheiden ‘gewone’ littekens, atrofische littekens, hypertrofische littekens en keloïdale littekens.
Bij de meeste mensen geneest een wondje normaal. Er blijft dan een ‘gewoon’ litteken over in de vorm van een smal streepje. Dit streepje kan wit van kleur worden of juist donkerder dan de normale huidskleur.
Bij atrofische littekens is de huid onder het litteken afgenomen. Het litteken is vaak erg dun en ingetrokken.
Hypertrofische littekens zijn brede, roze littekens. Bij een hypertrofisch litteken is te veel collageen weefsel gevormd. Een hypertrofisch litteken ligt boven de huid.
Keloïdale littekens zijn te vergelijken met hypertrofische littekens maar ze groeien over de grenzen van het wondgebied heen. Keloïdale littekens ontstaan veelal na een trauma en komen meer dan gemiddeld voor bij negroïde mensen.

De littekenbehandeling bij De HuidZorgpraktijk bestaat uit littekenmassage om jeuk, pijn, hypertrofie, verkleving, doorbloedingsstoornissen en oedeem tegen te gaan. Aanvullend zal de huidtherapeut in sommige gevallen kiezen voor de inzet van tape, siliconenpleisters of siliconen-gel. Het litteken zal vlakker en soepeler worden waardoor uw klachten afnemen.

Micro Needling kan ook ingezet worden m het litteken cosmetisch te verbeteren.