Pigmentvlekken

Pigment is een kleurstof die ook wel melanine wordt genoemd. Het geeft kleur aan je haren, de iris van je oog en aan je huid. Wij behandelen cliënten met klachten van donkere (hyper) pigmentatie.

Lentigo (‘ouderdomsvlek’)
Een lentigo is een zeer vaak voorkomende en goedaardige bruingekleurde huidafwijking die optreedt bij mensen vanaf middelbare tot oudere leeftijd. De Lentigo, ook wel ouderdomsvlek of levervlek genoemd, komt met name voor op het gelaat en op handruggen bij mensen met een licht huidtype die veel blootstaan aan zonlicht. In enkele gevallen kan een Lentigo zich kwaadaardig ontwikkelen (huidkanker). In dat geval wordt de vorm en de kleur van de vlekjes grilliger. Behandeling door een arts is dan noodzakelijk. Ga dus naar de huisarts als een vlekje verandert van grootte of kleur of wanneer het klachten geeft.
Wij behandelen deze ouderdomsvlekken met de Cryopen, een peeling of met de Dermica Pen.

Melasma (Zwangerschapsmasker)
Melasma is een goedaardige bruine verkleuring in het gelaat bij vrouwen die zwanger zijn of de pil gebruiken. Melasma, ook wel zwangerschapsmasker genoemd, komt met name voor op het voorhoofd, de jukbeenderen, de bovenlip en de kin. Het is een onschuldige huidafwijking die vaak na de bevalling weer verdwijnt. Behandeling is niet noodzakelijk, soms wel gewenst. Als een vrouw eenmaal Melasma heeft gehad, is de kans groot dat het zich onder invloed van een zwangerschap, pilgebruik of zonlicht opnieuw kan ontwikkelen. Belangrijk is om de huid tegen de zon te blijven beschermen met een hoge zonbeschermingsfactor.

Als een Melasma niet geleidelijk aan verdwijnt, of niet snel genoeg verdwijnt, kan behandeling van de huidtherapeut nuttig zijn. Deze kan bestaan uit huidverzorgingsadviezen, de producten van Zo Medical, een Zo Skin Health Treatment, een peeling of Micro Needling met de Dermica Pen. Tevens kan gekozen worden voor camouflagetherapie.

Postinflammatoire hyperpigmentaties (PIH)
PIH is een goedaardige rode tot bruine verkleuring van de huid op plaatsen waar een ontsteking heeft plaatsgevonden, zoals acne of eczeem. Mensen met een donker huidtype hebben een grotere kans op het ontwikkelen van PIH. Nadat de ontsteking is verdwenen kan de verkleuring zeer langzaam wegtrekken, maar dit is lang niet altijd het geval. PIH van de donkere huid is lastiger te behandelen in verband met het verhoogde risico op pigmentverschuivingen in de omliggende huid.

Wij kunnen uitkomst bieden bij het behandelen van deze storende pigmentvlekken. Behandeling zou kunnen bestaan uit huidverzorgingsadviezen, de inzet van Zo Medical products, een Zo Skin Health Treatment, een peeling of de Micro Needling Therapie. Tevens kan gekozen worden voor camouflagetherapie.
Ook bij deze vorm van hyperpigmentatie is dagelijkse zonbescherming erg belangrijk.