Post operatief oedeem

Oedeem betekent letterlijk vochtophoping, er is een verstoord evenwicht in de aan- en afvoer van vocht als gevolg van een beschadiging of stoornis in het lymfestelsel. Een beschadiging van het lymfestelsel kan ontstaan als gevolg van een operatie, er wordt dan gesproken van postoperatief oedeem.

Postoperatief oedeem kan overal in het lichaam ontstaan. Meestal in- of rondom het operatiegebied, soms is het echter zo dat de oorzaak, de blokkade in de afvoer van het vocht, de operatie of het litteken is maar de klachten elders in het lichaam gelokaliseerd zijn.

Hoe herkent u oedeem
Bij oedeem is er sprake van zwelling en een vermoeid-, zwaar- en pijnlijk gevoel van bijvoorbeeld gezicht, arm, buik of been.

Afhankelijk van de aard en ernst zal postoperatief oedeem na verloop van tijd  vanzelf verminderen. Regelmatig komt het echter voor dat postoperatief oedeem en de bijbehorende klachten langer dan nodig is bestaan. De huidtherapeute kan dan het zelf genezend vermogen stimuleren en het herstelproces versnellen. Dit wordt gedaan door middel van  manuele lymfedrainage (een oppervlakkige massage techniek), huidverzorging, ambulante compressietherapie en lymftaping.

Bij De HuidZorgpraktijk wordt tevens aandacht besteed aan uw dagelijkse bezigheden en hobby’s en de invloed hiervan op uw oedeemproblematiek. Omdat deze invloeden per individu verschillen en er wel richtlijnen maar geen vaste regels zijn, worden de behandelingen bij De HuidZorgpraktijk altijd aan u als individu aangepast, zodat u zo min mogelijk beperkt wordt in uw dagelijks leven.

De huidtherapeute kan veel voor u betekenen maar uw eigen inzet is ook van groot belang voor het slagen van de behandeling. Om deze reden wordt er bij De HuidZorgpraktijk ook aandacht besteed aan zelfmanagement. De basisprincipes van de behandeling zullen u worden aangeleerd zodat u zo min mogelijk afhankelijk bent van uw therapeut.

Ook is het belangrijk om infecties (als wondroos) te voorkomen omdat deze de lymfebanen kunnen beschadigen. Probeer daarom wondjes te voorkomen en let er op dat u wanneer u onverhoopt toch een wondje heeft deze goed ontsmet met een desinfecterend middel.

Voor meer persoonlijk advies en behandeling kunt u contact met ons opnemen.